Z lavic FMV ke start-upu: Absolventi David Petrbok a Michail Gladyšev rozjeli úspěšnou aplikaci Leepa.
„Start-up Leepa jsme založili v roce 2019, kdy jsme oba ještě pracovali na plný úvazek v korporátu a já osobně dodělával magisterské studium na FMV. Bylo to velmi těžké období, ale vydrželi jsme, pracovali převážně po večerech a o víkendech a obětovali velkou část volného času,“ uvádí nelehký vstup na trh David Petrbok, jeden ze zakladatelů start-upu Leepa a absolvent programu Mezinárodní obchod.
Leepa je hravé tržiště, které propojuje lidi a dává nevyužitým věcem nový život. Je to webová aplikace, v níž mohou lidé vyměňovat módu, služby a dovednosti, home dekor a knihy bez použití peněz. Když se vám líbí věc nebo služba někoho jiného a jemu zase něco od vás, tak vás aplikace propojí, a vy si pak v chatu domluvíte, kdy se potkat.
Trpělivost se vyplatila a v říjnu 2020 launchovali první prototyp aplikace Leepa pro veřejnost, kterou naprogramoval David Feldstein, absolvent informatiky na FIS VŠE. David se tak stal dalším členem týmů tehdejších studentů, dnešních absolventů Fakulty mezinárodních vztahů.
„K dnešnímu dni má Leepa téměř 2000 uživatelů a každý den báze ještě roste. Navíc jsme narazili na velmi zajímavý trh, do kterého jsme se zamilovali a stavíme úplně novou e-commerce platformu na poli módního trhu z druhé ruky,“ doplňuje David.
Právě módní průmysl jako sektor je jeden z největších znečišťovatelů naší planety. Na druhou stranu trh z druhé ruky v módě roste a potkává se s obrovským zájmem u mladých lidí. Nemá však úplně postavenou infrastrukturu – nákup není tak jednoduchý, jako u klasické retailové módy. „Naší ambicí je postavit konkurenceschopnou platformu pro mladé lidi, změnit vnímání trhu z druhé ruky u širší veřejnosti a dát jasně najevo, ze second hand je sexy,“ vysvětluje CEO Leepy.
Mladé firmě hodně pomáhá účast v akcelerátoru Perry Talents, kam se hlásili společně s dalšími 140 start-upy v rámci ČR a SK. Ze 140 se nakonec přes dvě kola přijímacího řízení dostalo 16 z nich.
„Byl to pro nás úspěch a hlavně skvělá energie, že nám věří lidé, kteří jsou velmi úspěšní ve start-upovém prostředí,“ uzavírá David. Perry Talents založili zakladatelé slovenského start-upu Simplicity, který aktuálně po velké investici vstupuje na americký trh a má valuaci kolem půl miliardy korun.
Co Vám Leepa přinese?
Elementární prvek Leepy je propojení, a to jak digitální v aplikaci díky technologii, ale hlavně to opravdové, kdy se uživatele mezi sebou potkají a předají si věc (učebnici), nebo se navzájem obohatí dovednostmi (doučování). Každý student se tak může díky Leepě propojit s dalšími studenty a předat jim svoje znalosti, doučit je, nějak pomoci – výměnou za něco, co zrovna potřebuje on. A možná si tak najít i další kamarády a kamarádky, s kterými se nepotkává na cvičeních. Zároveň si studenti mezi sebou mohou vyměňovat učebnice, nemusí si je tak kupovat a zbývá více peněz na volný čas.
Kdo jsou zakladatelé start-upu Leepa?
David Petrbok - CEO & Founder
„Ještě v rámci studia jsme s kamarádem založili první start-up, který poskytoval nový druh ekologického guerilla marketingu. Když jsem pak na veletrhu Šance chtěl prodat naši službu jednomu z korporátů, sedl jsem si se zástupkyní firmy u stánku, která byla ředitelkou jedné divize. Nakonec to dopadlo tak, že jsem v korporátu skončil. Působil jsem tam téměř čtyři roky, získal jsem zkušenosti od juniorní pozice až po řízení několika klientských týmů. V korporátu jsem potkal Mikyho, s kterým jsme se stali parťáci a společně založili náš start-up Leepa, kterému se teď naplno věnujeme. Zajímavé je, že jsme spolu nastupovali ve stejný rok už na bakalářské studium na FMV, ale nikdy jsme se ve škole nebavili.“
Michail Gladyšev - CFO & Co-founder
„Už při startu studií na FMV jsem začal pomáhat v rodinné firmě, kde jsem měl na starost marketing a obchod, včetně toho zahraničního. I díky tomu jsem dostal skvělou příležitost zastupovat školu na zahraniční stáži v CzechTrade na pobočce v Chicago, což byla zkušenost k nezaplacení. Po návratu do ČR jsem hledal nové výzvy, kam se posunout dál, a dostal jsem se ke správě sociálních sítí a PR ve veřejném sektoru. Chtěl jsem rozvíjet svoje dovednosti v oblasti marketingu a našel pozici v mezinárodní marketingové agentuře, kde jsem potkal i Davida. Po chvíli jsme zjistili, že jsme na stejné vlně, dobře se nám spolupracuje a stali se z nás parťáci, v pracovním i osobním životě. Ani práce v korporátu nám nestačila a hledali jsme nový projekt, který nám bude dávat smysl a bude mít přesah do společnosti. V tu chvíli přišel David s myšlenkou Leepy. Mně se ta myšlenka od začátku líbila, tak jsme na ní začali makat.“