„Jak být u studentů oblíbeným? To je trošku jako starý rodinný recept na vyhlášenou polévku tajných přísad ze série Kung-fu panda,“ říká doc. Stuchlíková, Pedagog roku 2019

Minulý týden byla na akademickém plénu vyhlášena doc. Ing. Zuzana Stuchlíková, Ph.D. nejoblíbenějším pedagogem roku 2019 na FMV v rámci studentské ankety Pedagog roku 2019.

Paní docentka působí na Katedře světové ekonomiky na FMV od roku 2004. V roce 2008 získala doktorát v oboru Mezinárodní ekonomické vztahy se svojí disertační prací na téma zdrojů růstu současné japonské ekonomiky. Japonské ekonomice se věnovala také ve své habilitační práci. Kromě makroekonomického vývoje Číny a Japonska se dlouhodobě věnuje vybraným problémům zahraničně-obchodní politiky, nového regionalismu a ekonomické diplomacie.

V současné době je ředitelkou Centra asijských studií, garantuje vedlejší specializaci Čínská studia, vyučuje na vedlejší specializaci Ekonomická diplomacie a mimo jiné vede a přednáší oborově povinný předmět Regionální trhy v globální perspektivě pro studenty magisterského programu Mezinárodní obchod. 

Co pro Vás toto ocenění znamená?

Znamená pro mě opravdu hodně, měla jsem z něj možná ještě větší radost než z docentury. Na VŠE už učím poměrně dlouho, nicméně na fakultní/rektorátní úrovni se podobná anketa, pokud si pamatuji, ještě nekonala. Zpětná vazba je velmi důležitá – ale standardní studentské ankety v rámci evaluací předmětů ji přinášejí jen v omezené míře a bohužel zdaleka ne všichni studenti na ně odpovídají. Občas tak učitel opravdu neví, jak si z pohledu studentů vede. V posledních semestrech jsem tak často pochybovala a zvažovala, jak vůbec dál. Takové ocenění jsem tedy opravdu nečekala. O to víc jsem za něj ráda a budu slavit ještě hodně dlouho! Je to moc fajn stimul do další práce, kterou mám neskutečně ráda. 

Každý pedagog má své metody výuky, které mu vyhovují mimo jiné podle toho, jaká je osobnost. Které metody Vám nejvíce vyhovují a zdají se Vám nejúčinnější?

Nemám specifické metody, které bych výrazněji upřednostňovala oproti ostatním. Resp. kombinuji v přednáškách i seminářích různé přístupy, snažím se se studenty co nejvíc diskutovat, tlačím je do týmové práce a průběžných úkolů různého typu. Velkou část úkolů v Regionálních trzích zadáváme s kolegy volitelně, tj. je na volbě studentů, kterým aktivitám se v semestru budou věnovat a zda vůbec. Pokud tak např. neradi mluví v hodině, mohou nasbírat body i jinak. Snažím se studenty také více přivést ke čtení, protože tady vidím velké rezervy. Právě čtení kvalitních textů a knih z různých oborů je podle mého názoru (vedle cestování) klíčové pro to, abychom měli komplexnější pohled na svět, byli odolnější vůči fake news apod. 

Máte nějaký recept na to, jak být u studentů oblíbeným?

To je trošku jako starý rodinný recept na vyhlášenou polévku tajných přísad z mého oblíbeného filmu, resp. série Kung-fu panda (mimochodem, moc doporučuji, zdaleka to není jen animák pro děti). Žádná tajná přísada není, stačí v ni věřit…  

V principu se jen snažím se studenty komunikovat jako s kolegy, systematicky jim vysvětlovat, o co nám v jednotlivých předmětech či specializacích jde, nemám problém si ze sebe na přednáškách udělat srandu. Zároveň se ale snažím držet vysoko laťku pro veškerá hodnocení, která by měla být co nejvíc fair vůči všem studentům. A jsem ráda, že, i když někteří studenti občas prskají, že mají málo bodů nebo že věnují studiu a úkolům v mých předmětech hodně času (zvláště v Regionálních trzích), tak to zpětně často i ocení. S řadou absolventů jsem navíc v osobním kontaktu, i když už jsou dlouho z FMV pryč, a sleduji, jak se jim daří. Možná pomáhá i to, že mě studenti relativně často vídají mimo standardní kurzy (např. se studenty vedlejší specializace Čínská studia chodíme každý semestr i na tradiční čínské večeře), na akcích Centra asijských studií nebo Fakulty (na kvízu FMV apod.). 

 

Paní docentce děkujeme za reprezentaci FMV a přejeme jí mnoho úspěchů i v dalších letech.

 

Minulý týden byla na akademickém plénu vyhlášena doc. Ing. Zuzana Stuchlíková, Ph.D. nejoblíbenějším pedagogem roku 2019 na FMV v rámci studentské ankety Pedagog roku 2019.