Nové trendy v k-popu a jeho význam pro korejskou ekonomiku

V inovačním týdnu uspořádalo Centrum asijských studií (CAS) v úterých 8. dubna přednášku na téma „Nové trendy v k-popu a jeho význam pro korejskou ekonomiku“, na které vystoupila Sandra Burdová. Sandra se dlouhodobě věnuje popularizaci k-popu a korejské kultury obecně v ČR (mj. jako reportérka Korean Culture and Information Service of the Ministery of Culture, Sport and Tourism).

Během přednášky se studenti seznámili se základy k-popu, hlavními hráči (k-popovými agenturami) a hodnotami, které tyto společnosti zastávají. Následovala diskuse o pěti generacích k-popu, o tom, jaké skupiny do nich spadají a jaké jsou jejich charakteristické rysy (např. pátá generace k-popu je specifická využíváním virtuální reality či AI). Sandra Burdová se také zaměřila na temné stránky tohoto hudebního odvětví, o nichž veřejnost často nemá povědomí. Zmíněny byly např. přísné diety, dating ban, nerealistické standardy krásy, whitewashing, striktní pravidla či tlak na plastické operace interpretů k-popu. I přes tyto negativní aspekty bylo ke konci roku 2022 přibližně 1170 stážistů (trainee) přidružených k různým k-pop agenturám (podle údajů Korejské agentury pro kreativní obsah, KOCCA). To ukazuje velkou touhu mnoho mladých Korejců a Korejek se stát tzv. k-pop idolem navzdory náročným podmínkám a výzvám. Na závěr přednášky Sandra poukázala vliv k-popu a korejské kultury po celém světě. Někteří fanoušci jsou natolik fascinováni image idolů, že podstoupili několik plastických operacích ve snaze se přiblížit ideálu korejské krásy.

Díky aktivnímu zapojení studentů se přednáška změnila v živou diskusi, což ukázalo, že k-pop není jen hudební žánr, ale také současný fenomén, který nabízí mnoho podnětů pro další debatu – jak pro fanoušky korejské hudby, tak i pro ty, kteří se s tímto hudebním žánrem teprve seznamují.