Miroslav Rončák v rozhovoru pro Echo24: Overturismus a jeho dopady na kvalitu života v turistických destinacích
V jednom z nedávných rozhovorů pro zpravodajský server Echo24 se Mgr. Miroslav Rončák, Ph.D., člen Katedry turismu a hospitality managementu FMV, věnoval aktuálnímu a stále diskutovanějšímu tématu – overturismu, tedy nadměrnému cestovnímu ruchu v určitých destinacích. Ve svém komentáři přiblížil širší souvislosti fenoménu, jeho vývoj i možnosti řešení, které mohou přispět ke zmírnění negativních dopadů.
„Overturismus není jen o počtu turistů. Nejde pouze o množství nebo hustotu návštěvníků, ale o to, zda jejich přítomnost způsobuje nezvratné sociokulturní změny,“ vysvětlil. Podle něj se jedná o situace, kdy dopady turismu ovlivňují kvalitu života nejen rezidentů, ale i samotných návštěvníků.
Zkušenosti ukazují, že problematika masového turismu není nová – objevuje se již od 80. let minulého století. Termín „overturismus“ je podle něj do určité míry módní a často reflektuje subjektivní vnímání místních obyvatel. „Rezidenti jsou schopni určitou míru zátěže snášet, ale pokud dlouhodobě nevidí žádné výhody, obracejí se proti cestovnímu ruchu,“ uvedl.
Jedním z častých nedostatků ze strany destinací je podle něj nedostatečná komunikace. „Pozitiva turismu nejsou dostatečně vysvětlována místním obyvatelům. Destinace často dělají ‚mrtvého brouka‘,“ upozornil. Za klíčové považuje zapojení všech aktérů cestovního ruchu – veřejného a privátního sektoru, místních obyvatel i ekologických organizací. Jedině společným dialogem je možné dosáhnout kompromisu a nastavit udržitelný rozvoj.
V rozhovoru zmínil i příklady dobré praxe ze zahraničí. Například Bhútán uplatňuje speciální daň na ekologický rozvoj, kterou turisté platí denně po dobu pobytu. Cílem je regulovat počet návštěvníků a zároveň zajistit, aby přínosy z cestovního ruchu sloužily k ochraně prostředí a místního života. Dalšími nástroji ke zvládání overturismu jsou podle něj inovace, digitální technologie a chytré rezervační systémy. Ty umožňují poskytovat turistům informace v reálném čase a napomáhají k rovnoměrnějšímu rozložení návštěvnosti. „Je důležité, aby se návštěvník mohl sám rozhodnout – stojí mi za to zážitek, když tam bude přeplněno, nebo tam raději půjdu odpoledne či večer, když tam bude méně lidí?”
Rozhovor si můžete přečíst na stránkách Echo24.cz
