FMV má nového proděkana pro rozvoj
S radostí oznamujeme, že novým proděkanem pro rozvoj naší fakulty se stal Ing. Dominik Proch, Ph.D. Od roku 2022 působí na katedře mezinárodních ekonomických vztahů jako odborný asistent. Jeho vize pro rozvoj fakulty se opírá o tři klíčové pilíře: rozvoj projektové činnosti, podpora lidských zdrojů a rozvoj celoživotního vzdělávání. Dr. Proch se zaměřuje na efektivní řízení projektů, které přispívají k dlouhodobé vizi fakulty jako mezinárodně konkurenceschopné instituce. Zároveň klade důraz na zlepšení podmínek pro zaměstnance i studenty prostřednictvím inovativních systémů vzdělávání a profesního růstu. Jeho zkušenosti a iniciativy budou významným přínosem pro další rozvoj naší fakulty.
Jaké má nový pan proděkan cíle a jak plánuje posunout naši fakultu kupředu?
Mé priority a cíle se manifestují ve třech pilířích, které se vzájemně doplňují a vytvářejí jeden společný základ pro rozvoj fakulty.
Prvním je rozvoj projektové činnosti, a to jak ve smyslu úspěšné participace fakulty na řešení celouniverzitních projektů, tak ve smyslu individuálních řešitelských projektů, u nichž vnímám zejména potřebu naladění efektivního a transparentního systému projektového řízení a zajištění administrativní podpory vytvářející prostředí, ve kterém se řešitelé mohou plně soustředit na odborné otázky svých řešitelských projektů.
Cílem je dále rozvíjet takovou projektovou činnost, která je v souladu s dlouhodobou vizí fakulty, tedy internacionalizované, mezinárodně konkurenceschopné instituce zhmotněné v motivovaném pracovním kolektivu zabezpečujícím špičkovou vzdělávací činnost, generující kriticky uvažující studenty a úspěšné absolventy připravené na specifika pracovního prostředí dnešní (a budoucí) doby.
Druhý pilíř je proto nasnadě, jedná se o rozvoj lidských zdrojů. Lidé, v tomto smyslu zejména pracovníci a pracovnice na všech stupních a všech pozicích fakulty a jejích součástí, jsou klíčovým aspektem dlouhodobého, respektive – termínem ekonomické teorie – intenzivního růstu. Nelze usilovat o rozvoj fakulty bez rozvoje lidí, kteří fakultu představují. V angličtině je toto spojení o to jednodušší – faculty znamená současně instituci i akademický sbor, který tuto instituci utváří. A zde se naplňuje první věta mého příspěvku, že pilíře se vzájemně doplňují. Právě probíhají či směřují k brzkému spuštění projekty, které mají přímý dopad na rozvoj lidských zdrojů a u jejichž fakultní implementace a následné realizace budu moc rád v nové roli přítomen.
Ať již se jedná o posílení personálního řízení na fakultě zřízením tomu určené pracovní pozice, nastavení formálního systému čerpání flexibilních forem práce, řízení mateřské a rodičovské dovolené či systematizaci procesů, jakými jsou nábor a onboarding, talent management, systém zpětné vazby a spravedlivého, transparentního hodnocení, v neposlední řadě zavedení kariérních řádů umožňujících různé cesty profesního, ale i osobního rozvoje, považuji tyto změny za jednoznačnou a jedinečnou příležitost rozvíjet (a rozvíjet se).
Třetí pilíř souvisí s nevyhnutelně se měnící rolí univerzity jakožto poskytovatele nikoliv jen vstupního vzdělání, ale vzdělání kontinuálního, odrážejícího dynamický technologický vývoj dopadající na změny základních pracovních procesů a norem. Tímto pilířem je rozvoj celoživotního vzdělávání, tj. platformy umožňující nejen studentům a absolventům naší fakulty, ale obecně zájemcům z široké veřejnosti „držet krok“ s těmito změnami vyžadujícími schopnosti učení se novému, adaptace a neustálého profesního růstu. V tomto směru za svůj úkol chápu zejména rozvinutí a technické zabezpečení infrastruktury, kterou mohou odborníci z nitra fakulty využít pro poskytování kurzů exekutivního vzdělávání. A současně vytěžení takto vzniklé infrastruktury k dalším formám celoživotního vzdělávání. I proto lze tento pilíř chápat také jako nástroj zajištění dodatečných prostředků přispívajících k dosažení cílů předchozích. Nad rámec takto definovaných priorit je cílem mým osobním, ale současně i celého vedení fakulty, o čemž se přesvědčuji každým dnem, být k dispozici pro fakultu a kohokoliv z fakulty, vyslechnout zájmy a potřeby a učinit maximum možného k jejich naplnění.
Přejeme panu proděkanovi mnoho úspěchů v jeho nové roli a těšíme se na spolupráci, která povede k dalšímu rozkvětu naší fakulty.