COMPLIANCE: O co se jedná a kde se s compliance u nás potkáte?
„Compliance“ – v dnešní době stále častěji skloňovaný pojem – je pro mnohé neznámým pojmem. O co se jedná? Kde je možné se s „compliance“ potkat?
O co jde?
Pojem compliance pochází z angličtiny a dal by se zjednodušeně vysvětlit jako dodržování předpisů nebo soulad s pravidly.
V byznysu je compliance definována jako proces nebo vnitřní program, který zajišťuje, že příslušná organizace, její vedení, zaměstnanci a mnohdy i obchodní partneři, dodavatelé a jiné třetí strany dodržují všechny mezinárodní a evropské předpisy, tuzemské zákony, etická pravidla a standardy – zkrátka všechna pravidla, která se na danou organizaci a odvětví vztahují. Nejedná se přitom o pojem ryze právní. Pro moderní podnikatele by dnes měla být compliance přirozenou součástí jejich interní strategie a firemní kultury.
K čemu compliance slouží?
Vynucování dodržování „pravidel hry“ pomáhá organizacím předcházet a odhalovat jejich porušení, což je chrání například před pokutami, soudními spory, ale i jinými negativními důsledky nebo obecně neefektivitami. Dodržování pravidel korporátních programů compliance si tedy klade za cíl legální, bezpečné, odpovědné a udržitelné fungování organizací. Programy compliance spočívají v mnoha konkrétních oblastech, jako je například hospodářská soutěž, ochrana osobních údajů a informační bezpečnost, prevence korupce a uplácení, smluvní právo, daňové právo, prověrky třetích stran, střety zájmů aj.
Efektivní program compliance zároveň může naučit zaměstnance, jak se k sobě chovat profesionálně a prosazovat firemní hodnoty na pracovišti i mimo něj. Zlepšuje také komunikaci mezi vedením organizace a jejími zaměstnanci. Klíčovým prvkem funkčního programu compliance je průběžná identifikace a řízení rizik.
Čím je compliance relevantní?
V České republice je compliance spojována především s trestní odpovědností právnických osob, péčí řádného hospodáře, ochranou osobních údajů, ale i společenskou odpovědností organizací (dnes známou spíše jako „ESG“) – toto je povětšinou základní motivace pro implementaci programů compliance. V zahraničí je compliance plně etablovaným tématem. Potřebu integrace programů compliance do zahraničních organizací navíc podnítilo přijetí velmi přísných protikorupčních zákonů se závažnými sankcemi za jejich porušení. Zahraniční modely také naznačují, že v dlouhodobém spektru může být program compliance podstatnou konkurenční výhodou zvyšující hodnotu organizace.
Moderně a efektivně nastavený program compliance se totiž opírá o vůli vlastní organizace dodržovat pravidla a etické hodnoty. Tím daná organizace demonstruje své odhodlání i vnitrofiremní kvalitu. Pro externího partnera tak získává na důvěryhodnosti; pro její zaměstnance je pak coby zaměstnavatel mnohem přitažlivější.
Kde se na FMV s compliance setkat?
Naučit se v detailu teoretickým základům compliance a umět programy compliance nastavit v praxi mohou nyní i studenti naší školy – a to v kurzech 2PR418 Podnikatelská etika a compliance a 2PR511 Compliance and Business Ethics (v angličtině), pod vedením zkušené vyučující a manažerky compliance Ing. Lucie Andreisová, Ph.D. O compliance se pak opírá i nově otevřená vedlejší specializace Katedry podnikového a evropského práva na FMV VŠE v Praze s názvem 2CG – Compliance, Risk, and Governance. Ta je vyučována v angličtině a představuje perfektní teoretickou i praktickou průpravu pro budoucí ESG, compliance a risk manažery.
Ing. Lucie Andreisová Ph.D.
Absolvovala obor „Podnikání a právo“ na FMV VŠE. Na katedře přednáší od roku 2012 a úspěšně zde obájila i titul Ph.D. Zaměřuje se na řízení a správu obchodních korporací a jejich vnitřní kontrolní mechanismy, a to i ve své profesní praxi na pozici ředitelky compliance a etiky pro region střední Evropy ve společnosti Tesco Stores.