Katedra mezinárodního podnikání v médiích
Katedra mezinárodního podnikání se odborně profiluje jako výzkumné pracoviště zaměřené na klíčové oblasti internacionalizace podnikání, mezinárodního marketingu, financí, managementu a obchodních operací. Výzkumná činnost katedry je úzce propojena s praxí a mezinárodní spoluprací – členové katedry se podílejí na řešení mezinárodních výzkumných projektů, působí v odborných organizacích a pravidelně publikují v prestižních vědeckých časopisech. Katedra se věnuje například tématům strategického řízení firem na globálních trzích, spotřebitelského chování v mezinárodním kontextu, řízení značky, udržitelnosti v mezinárodním obchodě či dopadům digitalizace na obchodní modely. Významná je také její spolupráce s firemní sférou, v rámci které realizuje aplikovaný výzkum a analytické studie pro přední společnosti působící v Česku i zahraničí. Pokud vás zajímá, jakými tématy se konkrétní odborníci z této katedry zabývají a jak se jejich práce promítá do veřejného prostoru, podívejte se na jejich profily a mediální výstupy.

Doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D.
Vedoucí katedry
Email: premysl.prusa@vse.cz
Lidé z katedry
Email: laure.debatz@vse.cz
Ing. Laure de Batz, Ph.D., působí jako odborný asistent na Vysoké škole ekonomické v Praze od září 2020. Doktorské studium ekonomie absolvovala na Univerzitě Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Centre d’Économie de la Sorbonne) a na Univerzitě Karlově (Institut ekonomických studií). Předtím absolvovala HEC Paris a magisterské studium v oboru makroekonomie a zúčastnila se výměnného programu CEMS. Vyučovala také na pařížské univerzitě Sciences Po. Její výzkum vychází z desetileté praxe v Société Générale a ve francouzském Úřadu pro finanční trh (Autorité des Marchés Financiers). Specializuje se na finanční ekonomii, přesněji na reakce trhu na podvody a regulaci.
Email: rafael.sanjoseiglesias@vse.cz
Rafael San José Iglesias, MBA, Ph.D. působí od roku 2022 na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je držitelem titulu Ph.D. v marketingu z Auckland University of Technology na Novém Zélandu, kde získal prestižní doktorandské stipendium prorektora. Je držitelem titulu MBA z Universidad de las Américas v Mexico City. Má rozsáhlé zkušenosti s navrhováním a výukou jak vysokoškolských, tak postgraduálních kurzů marketingu a mezinárodních obchodních programů na předních školách na Novém Zélandu a v Mexiku. Navrhoval a přednášel kurzy v programech MBA. Jako konzultant vyvíjel projekty pro společnosti, univerzity a vládní agentury na Novém Zélandu. Jeho akademickou vášní je branding, spotřebitelské chování a mezinárodní marketing. Výzkumně se zaměřuje na problematiku globálních značek, lokálních značek, aliancí značek, národního brandingu a brandingu měst, spotřebitelské kultury a identity, interkulturního marketingu, udržitelnosti a sociální odpovědnosti.
Email: vaclava.jirickova@vse.cz
Email: yadira.martinezpantoja@vse.cz
Yadira Ixchel Martínez Pantoja, Ph.D. působí od roku 2022 na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je držitelkou titulu Ph.D. v mezinárodních vztazích z University of Auckland, kde získala doktorské stipendium University of Auckland. Má rozsáhlé zkušenosti s výukou kurzů na téma mezinárodního obchodu na předních univerzitách Nového Zélandu a Mexika. Pracovala jako lektorka na Auckland University of Technology a jako konzultantka, kdy řídila projekty a připravovala strategické reporty pro vládní agentury, univerzity a organizace na Novém Zélandu. Dříve pracovala jako analytička pro nadnárodní korporace jako Coca-Cola a Kraft Foods v Mexiku. Výzkumně se zaměřuje na veřejnou diplomacii a strategickou komunikaci, interakce mezi nadnárodními korporacemi, nevládními organizacemi a vládami a státními a nestátními aktéry se zvláštním zájmem o obchodní diplomacii, společenskou odpovědnost firem a národní branding.
Email: veronika.mokrejsova@vse.cz
Ing. Veronika Mokrejšová, Ph.D., působí na Vysoké škole ekonomické v Praze jako odborný asistent od roku 2015. Po odborné stránce se specializuje na oblast retailingu, retail marketingu a retail managementu, problematiku regulace maloobchodního trhu, společenské odpovědnosti firem a trvalé udržitelnosti se zaměřením na food waste. Jako doktorandka se podílela na řešení výzkumného záměru Fakulty mezinárodních vztahů Governance v kontextu globalizované ekonomiky a společnosti. Podílí se na smluvním výzkumu pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a na smluvním výzkumu pro Česko-Slovenskou iniciativu ECR, člena mezinárodní sítě ECR Community. V praxi se zaměřuje na neziskový sektor, působila jako finanční a projektový manažer a fundraiser v NNO, dobrovolnicky se angažuje ve finančním a ekonomickém poradenství jakož i fundraisingu několika neziskových organizací.
Email: petr.prochadzka@vse.cz
Mediální výstupy:
Ing. Mgr. Petr Procházka, Ph.D. získal v roce 2021 doktorát na VŠE v oboru Mezinárodní ekonomické vztahy, kde nadále přednáší (kurzy Mezinárodní obchodní operace, ESG reporting in value chains, ESG strategy and transformation) a podílí se na mezinárodních projektech (ERASMUS+ mobilita vyučujících, EIBA, BIP, Visegrad Fund). Mezi jeho výzkumná témata patří ESG reporting a ESG governance v rámci hodnotových řetězců se zaměřením na logistiku a automobilový průmysl. Působil 10 let na různých pozicích dodavatelského řetězce v mezinárodním stěhování a v současnosti pracuje jako ESG Specialist a Country Representative Czechia v belgické nadnárodní společnosti. Témata jsou CSRD, otázky udržitelnosti, ale také politika DEI. Kromě toho participuje v agentuře EFRAG na vytváření standardů v oboru silniční dopravy a byl hostujícím výzkumníkem na Rotterdam School of Management.
Email: premysl.prusa@vse.cz
Doc. Ing. Přemysl Průša, Ph.D. působí od roku 2024 jako vedoucí Katedry mezinárodního podnikání. Na VŠE (původně na Katedře obchodního podnikání a komerčních komunikací) působí od roku 2005 jako asistent, od roku 2020 jako docent. Věnuje se zejména problematice komerčních komunikací, brandingu a retail marketingu. Podílí se na výuce klíčových povinných předmětů Retail business, Retail marketing a Retail management v bakalářském studijním programu Mezinárodní obchod v českém jazyce. Připravil rovněž analogické předměty i v jazyce anglickém tak, aby mohly být jako povinné zavedeny v bakalářském studijním programu International Business v anglickém jazyce. Působí také jako hostující profesor na University of Northern Colorado v USA a dalších univerzitách v zahraničí (Španělsko, Irsko, Rakousko). Ve svých výzkumných aktivitách se vedle brandingu věnuje také společenské odpovědnosti firem, green marketingu a udržitelnosti. Aktivně rovněž působí v několika společnostech, které se zabývají mezinárodním obchodem s rychloobrátkovým zbožím.
Email: andrea.rios@vse.cz
Andrea Escobar Rios je odbornou asistentkou na VŠE v Praze od září 2019. V roce 2017 získala doktorát v Mexiku, na EGADE Business School na Tecnológico de Monterrey. Při zpracování doktorské práce absolvovala studijní pobyt v České republice na VŠE Praha. Ve výzkumu se zaměřuje na oblast luxusního marketingu, módních značek, chování spotřebitelů, zemi původu a její dopad na rozvoj značky. Realizovala výzkum v evropských zemích se zaměřením na Francii a Itálii pro značky Louis Vuitton a Prada. Od roku 2017 začala pracovat jako pedagog pro bakalářské a postgraduální studenty v Mexiku v oborech jako výzkum trhu a chování spotřebitele, vedla marketingové semináře. Má také rozsáhlé zkušenosti v zábavním průmyslu a public relations, např. ve společnostech The Walt Disney Company a Warner Brothers (současný partner pro výzkumné projekty).
Email: josef.tauser@vse.cz
Doc. Ing. Josef Taušer, Ph.D., se své pedagogické i vědecko-výzkumné činnosti se zaměřuje především na oblast mezinárodních financí a obchodu. Pravidelně působí jako hostující profesor na prestižních zahraničních školách, jako např. Vienna University of Economics and Business Administration, Audencia Nantes School of Management a IAE Lyon, kde zajišťuje výuku ucelených volitelných i povinných předmětů. Je členem řídícího výboru středoevropské větve Akademie mezinárodního podnikání (AIB) i členem Evropské asociace mezinárodního podnikání (EIBA). Pracuje ve výkonných radách tuzemských impaktovaných a zahraničních recenzovaných časopisů a je členem vědeckých rad celkem čtyř ekonomických škol či fakult. Na VŠE vyučuje zejména v anglickém jazyce, a to jak české studenty, tak i zahraniční výměnné studenty či v rámci mezinárodního programu CESP a letních škol FMV. Od února 2016 vykonává funkci děkana Fakulty mezinárodních vztahů. Předtím působil jako proděkan pro vědu a doktorské studium i zástupce vedoucího Katedry mezinárodního obchodu. Je také dlouholetým garantem navazujícího magisterského oboru Mezinárodní obchod, s nímž získal a opakovaně obhájil prestižní mezinárodní akreditaci EPAS.