Jak jsou na tom české, rakouské a německé řetězce s nabídkou lokálních potravin? Vedoucí katedry z FMV hostem pořadu ČT Černé ovce.
Obchodní řetězce vědí, že slova jako lokální či regionální znějí dobře. A to jak u nás, tak v zahraničí. Už při minulém srovnání redaktorů ČT v pořadu Černé ovce konzultoval nabídky v českých obchodech s Německem a Rakouskem vedoucí Katedry mezinárodního podnikání na FMV Ing. Petr Král, Ph.D. Nyní úspěšná spolupráce pokračuje.
V říjnu byly odvysílány další dva díly Černých ovcí, které se věnují srovnání nabídky lokálních potravin v České republice, Rakousku a Německu. Společně s redaktorkou Petr Král navštívil a nakoupil ve třech řetězcích ve zmíněných zemích a u každého produktu vybírali ty lokální. Srovnávali pak jejich cenu a také vzdálenost, kterou musely produkty na pulty obchodů urazit.
„Řetězce se snaží, aby byly logisticky efektivní. Chtějí mít v každé výrobkové kategorii jednoho nebo dva dodavatele, kteří budou schopni zásobovat celou síť v republice, což jde proti lokálním potravinám, protože ty by vyžadovaly lokální nákup téměř na úrovni jednotlivých supermarketů,“ komentuje situaci s nabídkou lokálních potravin Petr Král.
„Bude záležet na tom, zda budou spotřebitelé dostatečně tlačit na to, že chtějí lokální potraviny a zda budou lokální potraviny nakupovat tam, kde je jejich nabídka, třeba na farmářských trzích nebo malých prodejnách. Tím budou tlačit na velké obchodníky, aby se tomu přizpůsobili,“ doplňuje vedoucí Katedry mezinárodního podnikání.
V druhé reportáži pak Petr Král s redaktory ČT zkoumal a srovnával nabídky lokálních potravin v českých, německých a rakouských obchodech se zaměřením na rozdíly v nabídce jednoho konkrétního řetězce ve všech třech zemích.
Proč bychom měli lokální potraviny na pultech našich obchodů hledat? „Podpoříme tím lokální dodavatele a máme představu o tom, v jakých podmínkách byl produkt vyroben, a máme jistotu, že nezvyšujeme uhlíkovou stopu, když sem zboží neletělo přes půl planety,“ uzavírá Petr Král v reportáži.
Jak srovnání dopadlo? Kdo propadl? A jak si s regionálními potravinami v českých supermarketech stojíme? Podívejte se na obě reportáže a zjistíte třeba i to, kdo označuje své potraviny vlaječkou nebo využívá lokálnost potravin i v marketingu.
Černé ovce: reportáže
Česká televize: Černé ovce (7.10. 2021)
Česká televize: Černé ovce (14.10. 2021)